La ràpida evolució de les TIC

Com tots bé sabem, la història de la humanitat ha estat dividida en diverses etapes: La prehistòria, l'edat antiga, l'edat mitjana, l'edat moderna i l'edat contemporània. També, dins de cada una d'aquestes etapes hi ha subdivisions. Com per exemple a la prehistòria el paleolític i el neolític, i la edat de pedra, del ferro, etc. Ara bé, quins han estat els criteris per dividir la històries en tantes parts? On comença, i on acaba cada etapa? Sabem que es tot molt relatiu, i les delimitacions no són cosa d'un any en concret, sinó un període pel qual es produeix algun tipus de canvi, i si ens hi fixem, molts cops són canvis i revolucions que tenen a veure amb la tecnologia. Evidentment, no totes les etapes són així. Tot i això, podem observar que les noves tecnologies de cada moment van provocar un canvi en la societat. I ara no es menys.

En principi ara estariem en l'edat contemporània, però... realment estem igual que fa més d'un segle? El canvi que es va produir de l'edat moderna a l'edat contemporània va ser la revolució industrial. Llavors, les indústries van començar a despuntar, i molt, gràcies a la nova tecnologia a les fàbriques. Per l'època era bastant avançada. Igualment, a les cases i sobretot a les de les classes baixes, no hi havia cap tipus de tecnologia, i en les classes acomodades, gairebé tampoc. És cert que poc a poc van començar a tenir llum elèctrica, telèfon, màquines d'escriure... Però res comparat amb el que tenim o podem tenir ara a casa nostra. 


Durant els anys 90 i sobretot en l'entrada al segle XXl, podem dir que hi ha hagut una revolució tecnològica que fa que la societat hagi canviat, i molt. Hem de continuar dient que estem a l'edat contemporània? Doncs no, segons molts experts estem en l'era tecnològica, a causa d'aquests grans canvis en tan poc període de temps. Tot i així diuen que hi ha hagut tres onades ben diferenciades de canvis en les TIC. En aquest article ho explica molt bé. 

Hi hauria l'era administrativa o "back office", l'era de l'activitat externa o "front office" i l'era del consumidor connectat a la xarxa. 

L'era administrativa: En els primers anys de TIC i dels processos de dades comercials, les tecnologies arribaven a les empreses, sobretot al personal administratiu i a les funcions comercials. Els usuaris constituïen un grup molt reduit d'experts. 

L'era de l'activitat externa: En la segona onada del creixement tecnològic, que va començar amb els sistemes de terminals host i més tard amb els ordinadors i les LANs, les empreses van poder estendre el procés de dades a les oficines d'atenció al client i a les funcions comercials (venedors, caixers, atenció al client, etc.) La quantitat d'usuaris va augmentar considerablement.

L'era del consumidor connectat a la xarxa: En aquesta tercera onada es va estendre la venta dels ordinadors al mercat de consum i l'explosió de la xarxa d'Internet. 


En conclusió diem que els usuaris des de llavors han augmentat considerablement en pocs anys, ja que cada cop està a l’abast de més gent, ja sigui amb ordinadors, mòvils, televisions de plasma, en 3D, dispositius per escoltar música, consoles, la xarxa d’internet, entre d’altres.
Moltes gràcies per llegir-nos.

PD: Aprofitem per enunciar-vos que ja tenim pàgina al Facebook del nostre blog, visiteu-la



2 comentaris:

  1. És molt interessant i entretinguda l'entrada, ja que t'explica i t'ensenya l'evolució de les noves tecnologies de manera detallada.

    ResponElimina